Zasady oceniania

ZASADY WEWNĄTRZSZKOLNEGO OCENIANIA UCZNIÓW

 

Rozdział 1

Ogólne zasady oceniania

§ 57.

  1. W Szkole obowiązują zasady oceniania wewnątrzszkolnego, które określają sposób powiadamiania uczniów o wymaganiach edukacyjnych, warunkach i trybie zdawania egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych, o warunkach i trybie uzyskiwania wyższej niż przewidywana rocznej oceny zachowania i z obowiązkowych przedmiotów edukacyjnych oraz o konsekwencjach.

§ 58.

  1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznaniu przez nauczycieli poziomu oraz postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności
    w stosunku do wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania, w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz na formułowaniu oceny.
  2. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę oddziału, nauczycieli oraz uczniów danego oddziału stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków określonych w statucie szkoły.
  3. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
  • formułowanie wymagań edukacyjnych przez nauczycieli oraz informowanie
    o nich uczniów i rodziców;
  • ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
  • bieżące ocenianie i śródroczne klasyfikowanie w oparciu o następujące sposoby i metody oceniania:
  1. odpowiedzi ustne;
  2. prace pisemne (testy, sprawdziany, opracowania, zadania domowe, prace kontrolne);
  3. zadania praktyczne;
  4. różne formy pracy na lekcji;
  5. analiza efektów końcowych pracy ucznia np. projekty;
  • przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
  • ustalanie ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania na koniec okresu (roku szkolnego);
  • ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania;
  • ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (opiekunom prawnym) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.

§ 59.

  1. Uczeń w trakcie nauki w szkole otrzymuje oceny:
  • bieżące;
  • klasyfikacyjne:
  1. śródroczne i roczne,
  2. końcowe.
  3. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.
  4. Nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę, przekazując uczniowi informację, która odnosi się do uzyskanych przez niego efektów oraz wskazuje kierunki dalszej pracy. Informacja zwrotna przekazywana uczniowi przez nauczyciela, powinna mieć charakter motywujący ucznia do dalszej pracy. Uzasadnienie oceny dotyczy zarówno wypowiedzi ustnych, jak i prac pisemnych ucznia.
  5. Sprawdzone i ocenione pisemne prace ucznia są udostępniane uczniowi na zajęciach dydaktycznych. Oceny wpisywane są do dziennika lekcyjnego oraz do dzienniczka ucznia.
  6. Rodzice (prawni opiekunowie) mają możliwość wglądu w pisemne prace swoich dzieci podczas zebrań rodziców, indywidualnych konsultacji, oraz w każdym momencie ustalonym z nauczycielem przedmiotu.
  7. Na wniosek ucznia lub jego rodziców dokumentacja dotycząca egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego oraz inna dokumentacja, stanowiąca załącznik do arkusza ocen, a dotycząca oceniania ucznia, jest udostępniania do wglądu uczniowi lub jego rodzicom. Dokumentację udostępnia do wglądu wychowawca oddziału lub dyrektor szkoły.
  8. Dokumentacji, o której mowa w ust. 4. i 5. szkoła nie kseruje, nie powiela, jak również nie skanuje.

§ 60.

  1. Ocenianie bieżące ucznia ma na celu:
    • monitorowanie pracy ucznia;
    • informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych pomagających mu
      w uczeniu się, przez wskazanie, co wymaga poprawy, jak należy to poprawić i dalej się uczyć oraz o postępach w tym zakresie;
    • pomoc uczniom w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
    • motywowanie do dalszej pracy;
    • dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji
      o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia;
    • umożliwienie nauczycielom doskonalenie organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.

§ 61.

  1. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców o:
  • wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
  • sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
  • warunkach i trybie uzyskiwania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych.
  1. Do zadań nauczycieli związanych z ocenianiem, należy ponadto:
  • indywidualizowanie pracy z uczniem;
  • dostosowanie metod i form pracy do możliwości psychofizycznych ucznia;
  • ustalenie ocen bieżących, śródrocznych i rocznych z prowadzonego przez siebie przedmiotu;
  • dla uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, ustalenie śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych przez nauczyciela prowadzącego dane zajęcia edukacyjne, po zasięgnięciu opinii nauczyciela zatrudnionego w celu współorganizowania kształcenia tych uczniów;
  • ustalenie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o postępach
    i trudnościach w nauce oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia;
  • umożliwienie uczniowi uzupełnienia braków, jeśli w wyniku klasyfikacji śródrocznej okaże się, że uczeń może nie otrzymać promocji do klasy programowo wyższej;
  • przed śródrocznym i rocznym posiedzeniem rady pedagogicznej poszczególni nauczyciele są zobowiązani poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego śródrocznych  i rocznych ocenach klasyfikacyjnych z nauczanych przedmiotów w terminie:
  1. najpóźniej tydzień wcześniej nauczyciele informują uczniów, a wychowawca klasy rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych i ocenie z zachowania,
  2. miesiąc wcześniej nauczyciele informują uczniów i wychowawcę o przewidywanej ocenie niedostatecznej, a wychowawca klasy powiadamia rodziców (prawnych opiekunów) na spotkaniu rodzicielskim lub pisemnie wysyłając informację do domu ucznia.
  • ustalanie na koniec każdego półrocza śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych
    z zajęć edukacyjnych i przedstawianie ich na posiedzeniu klasyfikacyjnym rady pedagogicznej.
  1. Wychowawca oddziału na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów
    i rodziców o:
  • warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania;
  • warunkach i trybie uzyskiwania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
  1. Do zadań wychowawcy w zakresie oceniania należy w szczególności:
  • ustalenie śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia
    po zasięgnięciu opinii: nauczycieli uczących w danym oddziale, uczniów danego oddziału i ocenianego ucznia;
  • przed śródrocznym i rocznym zebraniem rady pedagogicznej poinformowanie ucznia i jego rodziców o przewidywanej dla niego rocznej ocenie klasyfikacyjnej z zachowania;
  • ustalenie na koniec każdego półrocza śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych zachowania i przedstawienie ich na posiedzeniu klasyfikacyjnym rady pedagogicznej.
  1. Do zadań dyrektora szkoły związanych z ocenianiem należy w szczególności zwalnianie ucznia z:
  • realizowania danych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, jeśli były zrealizowane na wcześniejszym etapie edukacyjnym;
  • wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego, na wniosek rodziców oraz na podstawie opinii
    o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia określonych ćwiczeń, wydanej przez lekarza na czas określony w tej opinii;
  • realizacji zajęć wychowania fizycznego, edukacji informatycznej lub informatyki, na wniosek rodzica, na podstawie opinii o braku możliwości uczestniczenia ucznia w tych zajęciach wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii w miejscu oceny należy wpisać – zwolniony;
  • nauki drugiego języka obcego nowożytnego, do końca danego etapu edukacyjnego ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją,
    z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera na wniosek rodziców, na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej; w przypadku ucznia posiadającego orzeczenie
    o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania zwolnienie z nauki drugiego języka obcego nowożytnego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
  1. Do zadań rady pedagogicznej, związanych z klasyfikacją i promowaniem uczniów należy:
  • podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
  • wyrażenie zgody na egzamin klasyfikacyjny uczniowi nieklasyfikowanemu
    z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności;
  • jeden raz na danym etapie edukacyjnym, biorąc pod uwagę możliwości edukacyjne ucznia, wyrażenie zgody na promowanie ucznia do klasy programowo wyższej, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te zajęcia są realizowane w klasie programowo wyższej;
  • przedłużenia okresu nauki uczniowi niepełnosprawnemu.
  1. Ustala się następujące kryteria oceniania:
    • ocenę celującą (6) otrzymuje uczeń, który biegle opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia, biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych, osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych;
    • ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje uczeń, który opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania, sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, samodzielnie rozwiązuje problemy teoretyczne i praktyczne ujęte
      w programie nauczania, potrafi stosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach;
    • ocenę dobrą (4) otrzymuje uczeń, który nie opanował w pełni wiadomości
      i umiejętności określonych programem nauczania w danej klasie, opanował je na poziomie przekraczającym wymagania zawarte w podstawie programowej oraz poprawnie stosuje wiadomości, samodzielnie rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania teoretyczne i praktyczne;
    • ocenę dostateczną (3) otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w podstawie programowej, rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania teoretyczne i praktyczne o średnim stopniu trudności;
    • ocenę dopuszczającą (2) otrzymuje uczeń, który ma braki w opanowaniu podstawy programowej, ale umożliwiają one uzyskanie podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki, uczeń rozwiązuje (wykonuje) zadania teoretyczne
      i praktyczne o niewielkim stopniu trudności;
    • ocenę niedostateczną (1) otrzymuje uczeń, który nie opanował wiadomości
      i umiejętności zawartych w podstawie programowej danego przedmiotu w danej klasie, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu i uczeń nie jest w stanie rozwiązać (wykonać) zadań o niewielkim stopniu trudności nawet przy pomocy nauczyciela, sprawdzające zadania wykonuje niesamodzielnie.
  2. Częstotliwość i rodzaje oceniania:
  • ocenianie bieżące;
  • sumujące (przed zakończeniem poszczególnych etapów nauczania);
  • kontrolne (po zakończeniu określonej partii materiału);
  • w semestrze przeprowadza się co najmniej 2 prace kontrolne;
  • w ciągu jednego dnia uczeń nie może mieć więcej niż jedną pracę klasową, w ciągu tygodnia najwyżej trzy;
  • sprawdzian obejmujący szerszy zakres materiału nauczania (więcej niż 3 jednostki lekcyjne) winien być zapowiedziany z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem, kartkówki (obejmuje okres do 3 jednostek lekcyjnych) nie muszą być zapowiadane;
  1. Uczniowie nieobecni z powodów usprawiedliwionych na sprawdzianie mogą ubiegać się o ocenę w terminie ustalonym przez nauczyciela.
  2. Nauczyciel przechowuje prace klasowe uczniów do końca roku szkolnego.
  3. Uczniowi, który uzyskał cząstkową ocenę niedostateczną lub dopuszczającą, przysługuje prawo do jej poprawy w terminie ustalonym z nauczycielem.
  4. Dodatkowo raz pod koniec okresu uczeń ma prawo poprawić najsłabsza ocenę.
  5. Nauczyciel jest zobowiązany do dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb ucznia, na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej.
  6. Rodzic ucznia posiadający opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, może dostarczyć ją do sekretariatu szkoły, a wychowawca powiadamia o treści opinii zainteresowanych nauczycieli. Kopię opinii przechowuje pedagog szkolny przez okres nauki ucznia w szkole.
  7. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców. Na wniosek ucznia lub jego rodzica sprawdzone i ocenione prace kontrolne uczeń i jego rodzice otrzymują do wglądu na zasadach określonych przez nauczyciela.
  8. Na prośbę ucznia bądź jego rodziców nauczyciel jest zobowiązany do uzasadnienia oceny (ustnie lub pisemnie).
  9. Podstawową dokumentację oceniania jest zapis prowadzony w dzienniku lekcyjnym i w dzienniku zajęć pozalekcyjnych.
  10. Wychowawca klasy jest zobowiązany do informowania rodziców ucznia o postępach w nauce oraz do zorganizowania przynajmniej trzech zebrań ze wszystkimi rodzicami w ciągu roku szkolnego (w połowie okresu, na koniec okresu, w II połowie okresu).
  11. Ewaluacja systemu oceniania dokonywana jest przez:
  • uczniów poprzez ankiety, dyskusje na godzinach wychowawczych, zebraniach samorządu szkolnego;
  • rodziców poprzez ankiety i dyskusje na zebraniach;
  • nauczycieli stosujących dany system;
  • sprawdzenie systemu po roku i po trzech latach;
  • dokonanie analizy wyników ewaluacji i poprawę systemu;
  • badanie wyników nauczania na poszczególnych poziomach kształcenia.

§ 62.

Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki
i muzyki należy przede wszystkim brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia
w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć; a w przypadku wychowania fizycznego, także systematyczność udziału ucznia w zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej.

Rozdział 2

Ocenianie uczniów w klasach I-III

§ 63.

  1. W klasach I-III oceny bieżące, śródroczne, roczne oceny klasyfikacyjne
    z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć religii, etyki, jeśli uczeń w nich uczestniczy, a także śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania są ocenami opisowymi.
  2. Ocenianie bieżące prowadzone jest przez nauczyciela na podstawie obserwacji ucznia, wyników jego sprawdzianów, prac pisemnych oraz innych wytworów.
  3. Zadaniem oceniania bieżącego z zajęć edukacyjnych, jest monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających
    w uczeniu się, poprzez wskazywanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dobrze się uczyć.
  4. Wzór oceny opisowej za pierwsze półrocze określa rokrocznie zespół nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Ze wzorem należy zapoznać rodziców na pierwszym spotkaniu w danym roku szkolnym.
  5. Roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych w klasach I – III uwzględnia poziom opanowania przez ucznia wiadomości z zakresu wymagań określonych  w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień.
  6. Nauczyciel w bieżącym ocenianiu zajęć edukacyjnych, może zamiast oceny opisowej, zastosować skalę ocen, o której mowa § 66 ust. 7., informując o tym uczniów i rodziców uczniów.
  7. Oceniając zachowanie uczniów klas I-III, nauczyciel może zastosować oznakowanie symbolami. Decyzję o zastosowaniu odpowiednich symboli podejmuje nauczyciel, informując o formie oceniania uczniów i ich rodziców.

§ 64.

  1. Oceny bieżące, śródroczne, roczne i końcowe z obowiązkowych oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych, a także religii i etyki, jeśli uczeń w nich uczestniczy, wystawiane są również dla:
    • ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu
      na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym;
  • ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wydanego
    ze względu na niepełnosprawność sprzężoną.

 

Rozdział 3

Klasyfikowanie uczniów

§ 65.

  1. Roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych są ustalone według następującej skali:
Lp. Nazwa oceny Stopień wyrażony cyfrą Skrót oceny
1 celująca 6 cel
2 bardzo dobra 5 bdb
3 dobra 4 db
4 dostateczna 3 dst
5 dopuszczająca 2 dop
6 niedostateczna 1 ndst

Pozytywnymi ocenami klasyfikacyjnymi są oceny ustalone w stopniach, o których mowa
w pkt 1–5 tabeli. Negatywną oceną klasyfikacyjną jest ocena ustalona w stopniu, o którym mowa w pkt 6 tabeli.

  1. Oceny bieżące, cząstkowe, okresowe i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustala nauczyciel danego przedmiotu w stopniach według skali przedstawionej w ust. l. Dopuszcza się dodawanie do oceny znaku „+” lub „-“, przy czym „+” podwyższa ocenę o pół stopnia, a „-” obniża ocenę o pół stopnia.
  2. Roczne oceny klasyfikacyjne z zachowania są ustalone wg następującej skali:
Lp. Nazwa oceny Skrót oceny
1 wzorowa wz
2 bardzo dobra bdb
3 dobra db
4 poprawna popr
5 nieodpowiednia ndp
6 naganna ng

 

  1. Końcowe oceny klasyfikacyjne i końcowa ocena zachowania wyrażone są w skali,
    o której mowa w ust. 1 i 2.
  2. Laureat konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim oraz laureat lub finalista ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej otrzymuje z danych zajęć edukacyjnych najwyższą pozytywną roczną ocenę klasyfikacyjną, ustaloną według skali, o której mowa w ust. 1.
  3. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub tytuł laureata czy finalisty ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z nich najwyższą pozytywną końcową ocenę klasyfikacyjną.

§ 66.

  1. Klasyfikacja śródroczna polega na:
  • podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych;
  • podsumowaniu zachowania ucznia;
  • ustaleniu oceny śródrocznej z zajęć edukacyjnych;
  • ustaleniu oceny śródrocznej zachowania;

z tym, że w klasach I-III w przypadku:

  • obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustala się jedną roczną ocenę klasyfikacyjną
    z tych zajęć;
  • dodatkowych zajęć edukacyjnych ustala się jedną roczną ocenę klasyfikacyjną
    z tych zajęć.
  1. Klasyfikację śródroczną przeprowadza się raz w roku na 10 dni przed feriami.
  2. Termin śródrocznego zebrania klasyfikacyjnego i rocznego rady pedagogicznej ustala dyrektor szkoły.
  3. Nauczyciele poszczególnych przedmiotów informują wychowawcę uczniów danego oddziału na miesiąc przed śródrocznym i rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej szkoły o przewidywanych rocznych ocenach niedostatecznych lub o nieklasyfikowaniu ucznia, a wychowawca klasy powiadamia rodziców (prawnych opiekunów) na spotkaniu rodzicielskim lub pisemnie wysyłając informację do domu ucznia.
  4. Na tydzień przed rocznym i śródrocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej wychowawca w formie pisemnych zawiadomień przekazuje informacje rodzicom o przewidywanych ocenach.
  5. Rodzice potwierdzają odbiór informacji własnoręcznym podpisem. Nauczyciel zobowiązany jest przechowywać tę dokumentację do końca roku szkolnego.
  6. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwia lub utrudnia mu kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej szkoła umożliwia uczniowi uzupełnienie braków.

§ 67.

  1. Klasyfikacja roczna polega na:
  • podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych w danym roku szkolnym;
  • podsumowaniu zachowania ucznia w danym roku szkolnym;
  • ustaleniu oceny rocznej z zajęć edukacyjnych;
  • ustaleniu oceny rocznej zachowania.
  1. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną
  2. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:

1)      oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;

2)      promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.

§ 68.

  1. Klasyfikacji końcowej dokonuje się w klasie programowo najwyższej.
  2. Na klasyfikację końcową składają się:
  • 1) roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, ustalone odpowiednio w klasie programowo najwyższej;
  • 2) roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się odpowiednio w klasach programowo niższych;
  • 3) roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ustalona w klasie programowo najwyższej.
  1. W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, klasyfikacji śródrocznej i rocznej dokonuje się z uwzględnieniem ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, o którym mowa w § 3 pkt 17.

§ 69.

  1. Uczeń może być nieklasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności na tych zajęciach, która przekracza połowę czasu przeznaczonego na te określone zajęcia w okresie, za który przeprowadzana jest klasyfikacja.
  2. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny. Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny za zgodą rady pedagogicznej.

Rozdział 4

Zasady uzyskiwania wyższej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych
lub rocznej oceny z zachowania

§ 70.

  1. Uczeń i jego rodzice mogą wystąpić do dyrektora szkoły, z zaopiniowaną przez wychowawcę, pisemną prośbą o umożliwienie uzyskania wyższej niż przewidywana ocena roczna z jednego lub dwóch zajęć edukacyjnych oraz zachowania najpóźniej na dwa dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej.
  2. Uczniowi przysługuje prawo ubiegania się o wyższą niż przewidywana oceny rocznej
    z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych jeżeli w drugim półroczu roku szkolnego:

    • ilość nieusprawiedliwionych godzin nieobecności z danego przedmiotu nie przekracza 5%;
    • ilość godzin nieobecności na zajęciach z danego przedmiotu nie przekracza 15%;
    • uczeń przystąpił do wszystkich prac klasowych oraz wykorzystał możliwości ich poprawy;
    • ocena za pierwsze półrocze była przynajmniej taka, o jaką ubiega się uczeń na koniec roku.
  3. Wychowawca ucznia po sprawdzeniu spełnienia warunków z pkt 2 i zasięgnięciu pisemnej informacji od nauczyciela przedmiotu, opiniuje podanie.
  4. Dyrektor szkoły po zapoznaniu się z opinią wychowawcy, gdy jest ona pozytywna, ustala termin sprawdzianu.
  5. Sprawdzian obejmuje umiejętności i wiadomości z danego przedmiotu zgodnie
    z wymaganiami na daną ocenę, o którą ubiega się uczeń, określonymi w wymaganiach edukacyjnych opracowanych przez nauczyciela danego przedmiotu. Zakres materiału obejmuje II półrocze.
  6. Sprawdzian przeprowadza się w części pisemnej, a w przypadku języków obcych także ustnej, z wyjątkiem sprawdzianu z informatyki, zajęć muzycznych, plastycznych lub wychowania fizycznego, z których ma formę zajęć praktycznych.
  7. Sprawdzian przeprowadza dwuosobowa komisja, w skład której wchodzi nauczyciel przedmiotu, z którego uczeń ubiega się o zmianę oceny oraz nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu.
  8. Ustalona przez komisję ocena nie może być niższa od wystawionej oceny klasyfikacyjnej z danych zajęć edukacyjnych.
  9. Z pracy komisji sporządza się protokół zawierający: skład komisji, termin sprawdzianu, zadania do zrealizowania na sprawdzianie, wynik sprawdzianu z ustaloną oceną.
  10. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
  11. Wynik sprawdzianu odnotowuje się w dzienniku elektronicznym. Protokół z egzaminu przechowuje się jeden rok.
  12. Wniosek o uzyskanie wyższej oceny zachowania rozpatruje komisja, w skład której wchodzą:
    • dyrektor szkoły lub inny nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący;
    • wychowawca klasy;
    • nauczyciel uczący w danej klasie;
    • pedagog szkolny;
    • przedstawiciel samorządu uczniowskiego.
  13. Ocena zachowania może być zmieniona w przypadku gdy uczeń:
  • aktywnie brał udział w pracach samorządu szkolnego lub klasowego;
  • pracował społecznie na rzecz innych ludzi, środowiska, fundacji, co zostało potwierdzone opiniami i podziękowaniami;
  • reprezentował szkołę na imprezach zewnętrznych, o ile nie zostało to wcześniej uwzględnione w ocenie z zachowania.

 

Rozdział 5

Egzaminy klasyfikacyjne

§ 71.

  1. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły.
  2. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się dla:
    • uczniów, o których mowa w § 73 ust. 2;
    • ucznia realizującego obowiązek szkolny poza szkołą;
    • ucznia realizującego indywidualny tok nauki;
    • ucznia, który indywidualnie uzupełnia ustalone z dyrektorem zajęcia edukacyjne.
  3. W skład komisji, o której mowa w ust. 1, dla ucznia, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 wchodzą:
  • nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako przewodniczący;
  • nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
  1. Dla ucznia, o którym mowa w ust. 2 pkt 2-4, egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja w składzie:
    • dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący;
    • nauczyciel albo nauczyciele obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z których jest przeprowadzany egzamin.
  2. Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem, o którym mowa w ust. 2 pkt 2-4 oraz
    z jego rodzicami liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może przystąpić do egzaminów klasyfikacyjnych w ciągu jednego dnia.
  3. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami.
  4. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w terminie ustalonym zgodnie z ust. 6, może przystąpić do niego
    w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
  5. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
  6. Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, zajęć technicznych, informatyki
    i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
  7. Dla ucznia realizującego obowiązek szkolny poza szkołą nie przeprowadza się egzaminów klasyfikacyjnych z:
    • obowiązkowych zajęć edukacyjnych: plastyki, muzyki, zajęć technicznych
      i wychowania fizycznego;
    • dodatkowych zajęć edukacyjnych.
  8. W trakcie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni rodzice ucznia.
  9. Ocena ustalona w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego jest ostateczna, z zastrzeżeniem § 76 ust. 1 oraz § 77 ust. 1.
  10. Egzamin klasyfikacyjny, dla uczniów, o których mowa w ust. 2 pkt. 3-4 nie obejmuje zajęć z wychowania fizycznego oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych.
  11. Z egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
  • nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin;
  • imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji, o której mowa w ust. 3 i 4;
  • termin egzaminu klasyfikacyjnego;
  • imię i nazwisko ucznia;
  • zadania egzaminacyjne;
  • ustaloną ocenę klasyfikacyjną.
  1. Do protokołu dołącza się odpowiednio pisemne prace ucznia, zwięzłą informację
    o ustnych odpowiedziach ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

 

Rozdział 6

Egzamin poprawkowy

§ 72.

  1. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej otrzymał negatywną ocenę klasyfikacyjną, o której mowa w 69 ust. 1 zdanie 2, z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych – może przystąpić do egzaminu poprawkowego z tych zajęć.
  2. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły.
  3. W skład komisji wchodzą:

1) dyrektor, wicedyrektor lub nauczyciel zajmujący kierownicze stanowisko – jako przewodniczący;

2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne jako egzaminujący;

3) nauczyciel prowadzący zajęcia takie same lub pokrewne jako członek komisji.

  1. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 3 pkt. 2, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. Wówczas dyrektor szkoły powołuje w skład komisji innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
  2. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września.
  3. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
  4. Egzamin poprawkowy z plastyki, muzyki, techniki, informatyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
  5. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
  6. Roczna ocena klasyfikacyjna ustalona w wyniku egzaminu poprawkowego jest ostateczna, z zastrzeżeniem § 78. ust. 1.
  7. Z egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
  • nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin;
  • imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji, o której mowa w ust. 7;
  • termin egzaminu poprawkowego;
  • imię i nazwisko ucznia;
  • ustaloną ocenę klasyfikacyjną.
  1. Do protokołu dołącza się odpowiednio pisemne prace ucznia, zwięzłą informację
    o ustnych odpowiedziach ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
  2. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę, z zastrzeżeniem § 65 ust. 6. pkt 3.

 

Rozdział 7

Tryb wnoszenia zastrzeżeń do oceny ustalonej niezgodnie z obowiązującymi przepisami

§ 73.

  1. Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostały ustalone niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen.
  2. Zastrzeżenia, o których mowa w ust. 1 zgłasza się od dnia ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, nie później jednak niż w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
  3. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:
  • w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych – przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;
  • w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
  1. Ustalona przez komisję, o której mowa w ust. 3, roczna ocena klasyfikacyjna
    z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem negatywnej rocznej oceny klasyfikacyjnej, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, o którym mowa w § 76 ust. 1.
  2. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu,
    o którym mowa w ust. 3 pkt 1, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły
    w uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami.
  3. Sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
  4. Sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia z plastyki, muzyki, techniki, informatyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
  5. Sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia przeprowadza się nie później niż
    w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 1. Termin sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami.
  6. W skład komisji, o której mowa w ust. 3 pkt. 1 wchodzą:
  • dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły jako przewodniczący;
  • nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne;
  • nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
  1. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 9 pkt 2, może być zwolniony z udziału
    w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przepadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje w skład komisji innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu
    z dyrektorem tej szkoły.
  2. Ze sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia sporządza się protokół, zawierający w szczególności:
  • nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony sprawdzian;
  • imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji;
  • termin sprawdzianu wiadomości i umiejętności;
  • imię i nazwisko ucznia;
  • zadania sprawdzające;
  • ustaloną ocenę klasyfikacyjną.
  1. Do protokołu, o którym mowa w ust. 11, dołącza się odpowiednio pisemne prace ucznia, zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego.
  2. W skład komisji, o której mowa w ust. 3 pkt 2, wchodzą:
  • dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący komisji;
  • wychowawca oddziału;
  • nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danym oddziale;
  • pedagog szkolny;
  • przedstawiciel samorządu uczniowskiego;
  • przedstawiciel rady rodziców.
  1. Komisja, o której mowa w ust. 13, ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa
    w ust. 1. Ocena jest ustalona w drodze głosowania zwykłą większością głosów.
    W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
  2. Z posiedzenia komisji, o której mowa w ust. 13, sporządza się protokół zawierający w szczególności:
  • imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji;
  • termin posiedzenia komisji;
  • imię i nazwisko ucznia;
  • wynik głosowania;
  • ustaloną ocenę klasyfikacyjną zachowania wraz z uzasadnieniem.
  1. Protokoły, o których mowa w ust. 11 i 15, dołącza się do arkusza ocen ucznia.

 

Rozdział 8

Promowanie ucznia

§ 74.

  1. Uczeń klasy I-III otrzymuje w każdym roku szkolnym promocję do klasy programowo wyższej.
  2. W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych poziomem rozwoju i osiągnięć ucznia w danym roku szkolnym lub stanem zdrowia ucznia, rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III na wniosek:
  • wychowawcy oddziału w porozumieniu z rodzicami;
  • na wniosek rodziców po zasięgnięciu opinii wychowawcy oddziału.
  1. Jeżeli poziom rozwoju i osiągnięć ucznia rokuje opanowanie w jednym roku szkolnym treści nauczania przewidzianych w programie nauczania dwóch klas, rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego na wniosek:
  • wychowawcy oddziału w porozumieniu z rodzicami;
  • na wniosek rodziców po zasięgnięciu opinii wychowawcy oddziału.
  1. Począwszy od klasy IV uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych otrzymał roczne pozytywne oceny klasyfikacyjne, o których mowa w § 69 ust. 1.
  2. O promowaniu do klasy programowo wyższej ucznia posiadającego orzeczenie
    o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia rada pedagogiczna, uwzględniając ustalenia zawarte w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, o którym mowa w § 3 pkt 17.

(Uwaga! Uczeń klasy I dotychczasowego gimnazjum, który w roku szkolnym 2016/2017 nie otrzymał promocji do klasy II, z dniem 1 września 2017 r. staje się uczniem klasy VII szkoły podstawowej.

Uczeń klasy II dotychczasowego gimnazjum, który w roku szkolnym 2017/2018 nie otrzymał promocji do klasy III, z dniem 1 września staje się uczniem klasy VIII szkoły podstawowej.

Uczeń klasy III dotychczasowego gimnazjum, który w roku szkolnym 2018/2019 nie ukończył szkoły, z dniem 1 września 2019 r. staje się uczniem klasy VIII szkoły podstawowej.

W przypadku samodzielnego gimnazjum: dyrektor dotychczasowego gimnazjum, po uzgodnieniu z organem prowadzącym, informuje tego ucznia, w której szkole będzie realizował obowiązek szkolny).

§ 75.

  1. Uczeń kończy szkołę, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej otrzymał
    ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych pozytywne końcowe oceny klasyfikacyjne, o których mowa § 69 ust. 1 i przystąpił do sprawdzianu ośmioklasisty,
    o którym mowa w § 3 pkt 11.
  2. Uczeń, który nie spełnił warunków, o których mowa w ust. 1, powtarza ostatnią klasę.

§ 76.

  1. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią rocznych ocen klasyfikacyjnych co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę klasyfikacyjną zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
  2. Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne, religię lub etykę,
    do średniej ocen, o której mowa w ust. 1, wlicza się także roczne oceny klasyfikacyjne uzyskane z tych zajęć.
  3. Uczeń, który realizuje obowiązek szkolny poza szkołą i w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią rocznych ocen klasyfikacyjnych co najmniej 4,75, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej
    z wyróżnieniem.

§ 77.

  1. Uczeń kończy szkołę z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał
    z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią końcowych ocen klasyfikacyjnych co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą końcową ocenę klasyfikacyjną zachowania.
  2. Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne, religię lub etykę,
    do średniej ocen, o której mowa w ust. 1, wlicza się także roczne oceny klasyfikacyjne uzyskane z tych zajęć.

 

Rozdział 9

Zasady oceniania zachowania uczniów

§ 78.

  1. Ocenę zachowania śródroczną ustala się jak ocenę roczną.
  2. Ocena zachowania nie ma wpływu na oceny z zajęć edukacyjnych, promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
  3. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub inne dysfunkcje rozwojowe, należy uwzględnić wpływ tych zaburzeń lub dysfunkcji na jego zachowanie, na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.

§ 79.

  1. Ocenianie zachowania ucznia odbywa się w ramach wewnątrzszkolnego oceniania zgodnie z obowiązującą skalą ocen, o której mowa w § 69 ust. 3.
  2. Oceną wyjściową jest ocena poprawna.
  3. Oceny zachowania są jawne dla ucznia i jego rodziców.
  4. Nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę.
  5. Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania wychowawca oddziału ustala biorąc pod uwagę:
    • samoocenę ucznia;
    • opinię o uczniu wyrażoną przez nauczycieli uczących w danej klasie;
    • opinię klasy.
  6. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia
    w szczególności:

    • nieobecne godziny usprawiedliwione;
    • wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
    • postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
    • dbałość o honor i tradycje szkoły;
    • dbałość o piękno mowy ojczystej;
    • dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
    • godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
    • okazywanie szacunku innym osobom.
  7. W przypadku przekroczenia progów godzin nieusprawiedliwionych ocena może zostać podniesiona najwyżej o jeden stopień, jeżeli uczeń spełnia co najmniej jeden punkt wymieniony w kryteriach na podwyższoną ocenę z zachowania.
  8. Uczniowi, który spełnia obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą, zdającemu egzamin klasyfikacyjny nie ustala się oceny zachowania.
  9. O planowanej ocenie wychowawca powiadamia ucznia najpóźniej na tydzień przed klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej.
  10. Roczna ocena klasyfikacyjna zachowania powinna uwzględniać postawę ucznia
    w ciągu całego roku szkolnego.
  11. Ustalona przez wychowawcę oddziału roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna, z zastrzeżeniem § 77 ust.1.

§ 80.

  1. Ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który wyróżnia się swoim zachowaniem ponad poziom przyjęty na ocenę bardzo dobrą. Spełnia co najmniej 5 z poniższych kryteriów. To uczeń, który:
    • jest wzorem systematyczności, punktualności i sumienności;
    • rozwija swoje zainteresowania co przejawia się uczestnictwem w olimpiadach przedmiotowych, konkursach, zawodach sportowych lub innych formach aktywności na terenie szkoły i poza nią;
    • stanowi wzór kulturalnego zachowania;
    • nie ma godzin nieusprawiedliwionych i spóźnień (nie uwzględnia się spóźnień wynikających ze zdarzeń losowych);
    • jest zaangażowany w życie klasy, szkoły, środowiska lokalnego wyróżnia się samodzielnością, inicjatywą i postawą twórczą. Podejmuje aktywne działania zmierzające do pomocy innym;
    • jest wolontariuszem;
    • rozwija tradycje szkoły.
  1. Jeżeli uczeń wyróżnia się swoim zachowaniem ponad poziom przyjęty na ocenę dobrą, może uzyskać ocenę bardzo dobrą zachowania. Otrzymuje ją uczeń, który dodatkowo:
  • przestrzega wszystkich zasad regulaminu szkolnego;
  • nieobecności ma usprawiedliwione w terminie;
  • liczba godzin nieusprawiedliwionych nie przekracza 5 godzin lekcyjnych;
  • nie spóźnia się na zajęcia;
  • cechuje go nienaganna kultura osobista w zachowaniu i kultura słowa;
  • jest zaangażowany w życie klasy, szkoły, środowiska lokalnego wyróżniając się samodzielnością, inicjatywą i postawą twórczą;
  • godnie reprezentuje szkołę, troszczy się o jej dobre imię i opinię;
  • jest rzetelny, zdyscyplinowany, odpowiedzialny, uczciwy, prawdomówny, godny zaufania, szlachetny, koleżeński, życzliwy, wrażliwy, chętny do pomocy, tolerancyjny, szanuje innych, nie jest obojętny na zło;
  • jego postawa jest godna naśladowania.

 

  1. Ocenę dobrą zachowania uzyskuje uczeń, który spełnia wszystkie warunki na ocenę poprawną, a dodatkowo:
    • rzetelnie wywiązuje się z obowiązków szkolnych;
    • systematycznie uczęszcza na zajęcia lekcyjne;
    • liczba godzin nieusprawiedliwionych nie przekracza 10 godzin lekcyjnych;
    • włącza się w życie klasy i szkoły, jednak często nie jest to działanie z jego inicjatywy;
    • wyróżnia się kulturą osobistą, właściwą postawą wobec nauczycieli, pracowników szkoły, koleżanek i kolegów;
    • jest życzliwy i uczynny w stosunku do kolegów;
    • nosi stosowny do miejsca strój i jego sposób ubierania nie budzi żadnych zastrzeżeń;
    • nie ulega nałogom i nie używa środków odurzających.

 

  1. Ocenę poprawną zachowania otrzymuje uczeń, jeśli:
    • ma pozytywny stosunek do nauki;
    • wypełnia podstawowe obowiązki szkolne;
    • na ogół dobrze wywiązuje się ze swoich zadań;
    • liczba godzin nieusprawiedliwionych nie przekracza 20 godzin lekcyjnych;
    • nie wagaruje, w zasadzie nie ma pojedynczych godzin nieusprawiedliwionych, zwłaszcza z tych samych przedmiotów;
    • sporadycznie spóźnia się na zajęcia;
    • nie bierze udziału w życiu klasy i szkoły lub czyni to niechętnie, tylko na wyraźne polecenie nauczyciela;
    • nie narusza bezpieczeństwa sieci komputerowych;
    • poprawnie zachowuje się wobec nauczycieli, innych pracowników szkoły oraz koleżanek i kolegów;
    • szanuje mienie szkolne, społeczne i mienie kolegów (naprawia szkody materialne wyrządzone na skutek nieprzestrzegania regulaminu ucznia);
    • nie jest arogancki i wulgarny w słowach i uczynkach wobec innych członków społeczności szkolnej, jego kultura osobista nie budzi zastrzeżeń;
    • wykazuje najczęściej obojętny stosunek do problemów innych i tego, co dzieje się
      w jego środowisku;
    • nie popadł w konflikt z prawem;
    • przestrzega regulaminu: ucznia, biblioteki, szatni i pracowni;
    • ubiera się w sposób nie budzący zastrzeżeń;
    • nie używa środków odurzających, nie pije alkoholu, nie pali papierosów (warunki określone w statucie szkoły);
    • reaguje na uwagi dotyczące jego zachowania i dąży do poprawy.

 

  1. Ocenę nieodpowiednią zachowania otrzymuje uczeń, który nie spełnia warunków na ocenę poprawną i dotyczy go, w szczególności, przynajmniej jedno
    z niżej wymienionych kryteriów:

    • wykazuje lekceważący stosunek do obowiązków szkolnych;
    • uchybia istotnym wymaganiom zawartym w regulaminie ucznia, biblioteki, szatni i pracowni, a stosowane wobec niego środki zaradcze nie dają pozytywnych rezultatów;
    • liczba godzin nieusprawiedliwionych przekracza 20 godzin lekcyjnych (3 dni zajęć szkolnych);
    • wagaruje;
    • spóźnia się na zajęcia;
    • nie wywiązuje się z powierzonych mu zadań;
    • dopuszcza się łamania norm społecznych, prawnych;
    • charakteryzuje się brakiem podstawowych zasad kultury w relacjach z innymi, niewłaściwie zachowuje się wobec nauczycieli, innych pracowników szkoły oraz koleżanek i kolegów; często bywa arogancki, agresywny i wulgarny;
    • wykazuje brak szacunku dla zdrowia własnego i innych;
    • niszczy mienie szkolne, społeczne, mienie kolegów;
    • jego strój i wygląd jest niezgodny z obowiązującymi ucznia zasadami;
    • nie reaguje na uwagi dotyczące jego zachowania.
  2. Ocenę naganną zachowania otrzymuje uczeń, który nie spełnia warunków na ocenę poprawną i dotyczy go, w szczególności, przynajmniej jedno z wymienionych niżej kryteriów:
    • uchybia wymaganiom zawartym w regulaminie szkoły, biblioteki, szatni
      i pracowni;
    • ma nieusprawiedliwionych ponad 35 godzin lekcyjnych (tygodniowa liczba godzin lekcyjnych);
    • swoją kulturą osobistą budzi poważne zastrzeżenia;
    • dopuszcza się łamania norm społecznych, prawnych;
    • świadomie niszczy mienie szkolne, społeczne, mienie kolegów;
    • naruszył bezpieczeństwo sieci komputerowych;
    • zastosowane środki zaradcze nie przynoszą żadnych rezultatów.

 

Rozdział 10

Szczegółowe warunki i sposób oceniania uczniów

§ 81.

  1. Oceny poziomu wiadomości i umiejętności ucznia powinny być dokonywane systematycznie, w różnych formach, w warunkach zapewniających ich obiektywność.
  2. Zachowanie ucznia na lekcji nie może stanowić kryterium oceny poziomu jego wiadomości i umiejętności z danego przedmiotu.

§ 82.

  1. Wiadomości i umiejętności ucznia mogą być sprawdzone w sposób ustny lub pisemny. Formę sprawdzania ustala nauczyciel przedmiotu w swoich wymaganiach edukacyjnych.
  2. Jedną z form sprawdzania wiedzy i umiejętności ucznia jest praca klasowa, obejmująca swoim zakresem dział przerobionego materiału. Prac pisemnych dotyczą następujące warunki:
  • 1) nauczyciel zobowiązany jest do zapowiadania pracy klasowej i zapisania jej
    w dzienniku z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem;
  • 2) w jednym dniu może odbyć się tylko jedna praca klasowa, w tygodniu 2 prace klasowe;
  • 3) zasada zawarta w pkt 2 nie dotyczy przedmiotów, z których zajęcia odbywają się
    w grupach międzyoddziałowych;
  • 4) prace klasowe powinny być sprawdzone i ocenione w terminie do 7 dni
    i przechowywane przez nauczyciela w szkole do końca bieżącego roku szkolnego; termin ten w przypadku prac z języka polskiego oraz języków obcych może być wydłużony do 14 dni;
  • 5) z upływem sierpnia prace klasowe są niszczone;
  • 6) sprawdzone i ocenione prace klasowe ucznia są udostępniane uczniowi i jego rodzicom.
  1. W szkole obowiązują jednakowe kryteria oceniania prac pisemnych. O ocenie
    z pracy decyduje liczba uzyskanych punktów przeliczona na procenty.

Tabela – Skala oceniania prac klasowych, testów, sprawdzianów

Ocena Praca klasowa
niedostateczny 0% -30%
dopuszczający 31% -50%
dostateczny 51% -70%
dobry 71% -85%
bardzo dobry 86% -97%
celujący 98% -100%

 § 83.

  1. Ocena klasyfikacyjna roczna powinna uwzględniać wynik pracy ucznia w obu półroczach i stanowić podstawę jego promocji.
  2. Uczeń ma prawo do poprawy ocen cząstkowych zgodnie z trybem ustalonym przez nauczyciela przedmiotu na początku roku szkolnego.

 

Skip to content